Start-up Argu lanceert online discussieplatform

Nieuwe discussiestructuur voor oplossingsgerichte politieke discussies

De Utrechtse start-up Argu heeft hun online discussieplatform in Nederland gelanceerd en start een pilot in de gemeente Houten en de gemeente Utrecht. Op Argu kunnen burgers en politici ideeën delen, er over discussiëren en er direct op stemmen. Vorige maand werd Argu verkozen tot de Nederlandse winnaar van de Open Government Partnership Awards.

Missie

Het team van Argu bestaat uit een drietal jonge Utrechtse ondernemers. Hun missie is duidelijk: "Politiek moet inhoudelijker en toegankelijker. Het bestaat te veel uit marketing en te weinig uit oplossingsgerichte discussies. Zonde, want politieke beslissingen gaan ons allemaal aan.", aldus Joep Meindertsma (24), algemeen directeur en mede-oprichter van Argu.

"Bijna 40% van de Nederlanders is op een manier politiek actief, maar slechts 3% is lid van een politieke partij. Mensen willen graag mee denken over vraagstukken, maar ze willen niet meespelen met politieke spelletjes.", aldus Joep.

Zo werkt Argu

Discussies op Argu zijn meer gestructureerd dan op andere websites. Een discussie op Argu begint met een probleem dat moet worden opgelost: het vraagstuk. Op een vraagstuk kunnen mensen eigen ideeën indienen. Onder een idee worden zowel voor- als tegenargumenten geplaatst in aparte kolommen. Zo wordt snel duidelijk wat het probleem is, welke oplossingen er zijn en welke voor- en nadelen daar bij horen.

"Door mensen te confronteren met alle voor- en tegenargumenten, willen we rationeel en kritisch denken stimuleren.", aldus Joep.

Mensen kunnen direct stemmen op de ideeën en op de argumenten die ze het meest belangrijk vinden. Ook politieke partijen kunnen aangeven wat zij vinden van een voorstel, wat het inhoudelijk vergelijken van partijen makkelijker moet maken.

Een kleine greep uit de ideeën die nu op Argu worden besproken: CO2 uitstoot belasten, softdrugs legaliseren en het koningshuis afschaffen.

Gemeenten

Het team wil niet alleen nationale, maar ook vooral lokale politieke betrokkenheid vergroten. Iedere gemeente kan een eigen forum krijgen, waarmee burgers veel directer kunnen worden betrokken. Burgers kunnen reageren op plannen van de overheid, meedenken over bepaalde problemen en eigen ideeën delen en onderbouwen. Tenslotte kunnen overheden gemakkelijk laten weten wat ze wel, of juist niet, gaan doen met de geplaatste ideeën.

De gemeente Houten is de eerste afnemer van Argu. Het team is in gesprek met diverse andere gemeenten.

Start-up

Het team heeft bij de start-up incubator UtrechtInc het Pressure Cooker programma succesvol afgerond. "We hebben in de afgelopen maanden niet alleen hard gewerkt aan Argu zelf: ook hebben we gesproken met tientallen politici, bestuurders en natuurlijk burgers. Daar hebben we veel van geleerd." Het project doet mee aan de Democratic Challenge van Binnenlandse Zaken.

Argu is te bezoeken op Argu.co.
Over Argu

Argu is een e-democracy voor ieder die mee wil denken over het oplossen van problemen. Argu maakt discussies overzichtelijk door uitdagingen, ideeën en argumenten centraal te stellen.

Argu.co