Argu Open Data - Crowdfunding van start

Start-up Argu

Wij van Argu vinden dat onze democratie toegankelijker en interactiever moet zijn. We hebben daarom een online discussieplatform gebouwd. Op Argu.co kan je op een heel directe manier meepraten over politieke beslissingen. Iedereen kan eigen ideeën delen, direct stemmen en met elkaar inhoudelijk in discussie gaan. Ook politieke partijen kunnen op Argu hun standpunten delen. In April lanceerden we Argu in de gemeente Utrecht en in juni werden we verkozen tot winnaar van de Nederlandse Open Government Partnership Awards.

En nu hebben we een nieuw idee waarvoor we een crowdfunding campagne starten. We willen interessante informatie over de politiek makkelijker beschikbaar maken. Wat gebeurt er precies in de gemeenteraad en in de tweede kamer? Deze informatie is vaak wel openbaar beschikbaar, maar de manier waarop, dat kan beter. Het meeste daarvan staat verstopt in talloze documenten op ingewikkelde websites.

Hoe vet zou het zijn als je direct kan zien wat een politieke partij of politicus heeft gestemd in de tweede kamer? Dat je kan zien welke voorstellen er zijn ingediend en welke er worden aangenomen? Welke partijen elkaar vaak wel steunen of juist niet?

Dat is precies wat wij willen gaan bouwen. Een website waar je eenvoudig kan zien wat er gebeurt in jouw gemeenteraad en in de tweede kamer. Op die manier wordt inzicht hebben in de politiek een stuk gemakkelijker. Hiervoor gebruiken we Open Data die in de nabije toekomst beschikbaar wordt gemaakt door de Tweede Kamer en de Open State Foundation. Alles wat je doneert gaat direct naar de ontwikkeling van de website, die gratis toegankelijk zal zijn.

We hebben €5000,- nodig voor de ontwikkeling van deze functionaliteit. Doordat we geselecteerd zijn voor het "Nieuwe Helden van Utrecht" project, draagt de gemeente Utrecht €2500,- bij als wij de eerste €2500,- zelf ophalen.

Met andere woorden: jouw donatie wordt verdubbeld!

Doe mee aan onze crowdfunding actie als jij ook gelooft dat onze democratie toegankelijker en transparanter moet zijn!

Over Argu

Argu is een e-democracy voor ieder die mee wil denken over het oplossen van problemen. Argu maakt discussies overzichtelijk door uitdagingen, ideeën en argumenten centraal te stellen.

Argu.co